Leefstijl

Genieten, bewegen, ontspannen en rust

Genieten:

Genieten moet een deel van je leven zijn, elke dag! Als je geniet van je alledaagse dingen maakt je lichaam een geluksstofje aan, endorfine, waardoor je je gelukkig voelt. Ook zorgt het voor pijnverlichting en bestrijd het negatieve gevoelens. Je gaat er beter van slapen, het vermindert je stress gevoel, het versterkt je immuunsysteem, het reguleert je honger en het zorgt voor de aanmaak van geslachtshormonen. Kortom: Het is onmisbaar voor een rijk leven!

Bewegen:

Wandelen, 1 uur per dag:

Elke dag wandelen of een paar keer per week gaan lopen? Veel onderzoeken wijzen uit dat je ongelooflijk veel gezondheidsvoordelen haalt uit simpelweg wandelen. Het is niet voor niets dat veel dokters en gezondheidsexperts aanraden om elke dag een blokje om te gaan.

Leg de drempel laag: dagelijks een half uur tot een uur wandelen zou al wonderen verrichten. De benen strekken wordt zeker aangeraden tussen het (thuis)werken door om scherp te blijven, voor een optimale gezondheid van je hart, bloeddruk, cholesterol, enzovoort.

Sterkere spieren en botten

Door dagelijks te wandelen en je lichaam in beweging te houden, versterk je je spieren en botten. Je bouwt er (langzaam, dat wel) spieren mee op, maar ook voor je kraakbeen is het goed. Hoe minder je beweegt, hoe dunner je kraakbeen wordt en hoe meer last je kan krijgen van je gewrichten. Handig om flexibel en fit te blijven als je ouder wordt dus. Daarnaast wordt ook de kans op botontkalking kleiner als je regelmatig wandelt.

Lagere bloeddruk

Onderzoek wijst uit dat bij een half uur wandelen de bloeddruk wordt verlaagd en het cholesterolgehalte in het bloed lager wordt. Als dat al na 30 minuten wandelen gebeurt, dan werkt een uur wandelen al helemaal bevorderend voor je hart- en bloedvaten.

Jong van geest

Mensen met een actief leven – bijvoorbeeld door dagelijks te wandelen – hebben een beter geheugen hebben en daarom een mindere grote kans om later Alzheimer te krijgen.

Beter slapen

Dagelijks een uurtje een tochtje maken, kan veel goeds doen voor de gezondheid van je lichaam, maar ook voor je slaap. En je weet inmiddels wellicht dat een goede nachtrust ook weer een groot effect heeft op de gezondheid van je lichaam. Wie dagelijks wandelt, valt over het algemeen makkelijker in slaap en wordt ‘s nachts minder vaak wakker. Wandelen werkt namelijk ontzettend ontspannend. Een goed idee om vanavond na het eten nog een wandeling te maken dus!

Actieve darmen

Wellicht heb je het al eens gemerkt, maar wanneer je beweegt (en vooral wanneer je wandelt), worden je darmen op gang gebracht. Het stimuleert de stofwisseling. Heb je snel last van constipatie? Dan is een dagelijkse wandeling dus zeker een goed idee.

Minder kans op diabetes

Onderzoek wijst uit dat de kans op diabetes type 2 met maar liefst 58% wordt verlaagd als je dagelijks een wandeling maakt.

Langer leven

Voor een grootschalig onderzoek werden 80.000 vrouwen en 60.000 mannen 13 jaar lang van dichtbij opgevolgd. Wie wekelijks (slechts) 150 minuten de benen strekte, had 20% minder kans om tijdens het onderzoek te overlijden.

Gezond gewicht

Wie dagelijks wandelt, verkleint logischerwijs ook de kans op overgewicht. Met één uur wandelen verbrand je al snel 240 kilocalorieën.

Betere longen

Als je dagelijks loopt, bouw je conditie op. Zover waarschijnlijk niets nieuws. Maar dat betekent ook dat je het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen, vergroot.

Mentale boost

Aan wandelen zijn dus een hele hoop fysieke voordelen verbonden. Maar wandelen heeft ook veel mentale gezondheidsvoordelen. Beweging zorgt voor Eureka-momentjes (het is niet voor niets dat sommige CEO’s al wandelend vergaderen). Het zorgt voor ontspanning (handig wanneer je veel stress of prikkels ervaart) en het verbetert je humeur. (bron: Bedrock.nl)

Rust

Goede rust, of slaap, is noodzakelijk voor ons lichaam en onze geest. Als je slaapt kan je lichaam zich herstellen. Slapen gaat niet alleen over de slaapkwantiteit (hoeveel uur je per nacht slaapt) maar juist om je slaapkwaliteit (hoe effectief je slaap is). Tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon. Goede slaap betekent dat je hersenen de tijd en de kans krijgen om zich te reinigen. Ook zorgt een goede nachtrust ervoor dat je je emoties van de dag goed kan verwerken en dat je onthoudt wat je overdag hebt geleerd. (bron: hersenstichting)